300-lecie kościoła ewangelickiego w Szczytnie

Szczytno 15-18.08.2019

„Gloria” była w parafii szczycieńskiej w 2017 roku i wówczas przyjęła zaproszenie od ówczesnego proboszcza w Szczytnie, a aktualnie naszego, ks. Alfreda Borskiego, do udziału w obchodach 300-lecia tamtejszego kościoła. W związku z podjętymi dwa lata temu zobowiązaniami, 15 sierpnia wyjechaliśmy na północ naszego kraju, na Mazury, do Szczytna. Przed nami było kilka pracowitych dni. W drodze zwiedziliśmy zamek krzyżacki w Nidzicy oraz dzięki uprzejmości ks. Rolanda Zagóry mogliśmy trochę odsapnąć przy kawie i ciastku, a także zapoznać się z historią tamtejszej parafii, losami rdzennych mieszkańców Mazur po zakończeniu II wojny światowej. W późnych godzinach popołudniowych zawitaliśmy na plac parafialny w Szczytnie, gdzie oczekiwali nas ks. Adrian Lazar i parafianie, którzy otwarli przed nami nie tylko swoje serca, ale i domy. Kolejny dzień, 16 sierpnia, to kilka przedpołudniowych godzin zapoznawania się z miastem, szybki obiad, intensywna próba i wieczorny koncert w cieszyńskich strojach. Podczas koncertu wystąpiliśmy wspólnie z mazurskimi artystami: Adamem Zalewskim – organy, Natalią Kreft – sopran, Klaudią Camillą Twardzik – organy. Przy szczelnie wypełnionym słuchaczami kościele, wśród których byli również przedstawiciele władz samorządowych różnych szczebli, pani poseł na sejm Urszula Pasławska oraz liczne delegacje z Niemiec, urozmaiconym repertuarze wszystkich wykonawców trzygodzinny koncert minął prawie niepostrzeżenie. Podczas koncertu i bezpośrednio po nim TVP rejestrowała materiały do programu telewizyjnego, do którego i my zostaliśmy zaproszeni i zaznaczyliśmy swój akcent. Kolejny dzień, 17 sierpnia, również zapowiadał się intensywnie. Zwiedziliśmy zabytkowy kościół w Dźwierzutach, którego ciekawą historię przybliżył nam proboszcz parafii w Pasymiu ks. Witold Twardzik. Na zaproszenie burmistrza Pasymia Cezarego Łachmańskiego „Gloria” wystąpiła na deskach wielkiej estrady zainstalowanej na rynku w Pasymiu, dając 45-minutowy program podczas trwających Dożynek Gminnych. Skoczowianie przekazali słowa pozdrowień od władz samorządowych Skoczowa, wręczając burmistrzowi Pasymia materiały promocyjne o Skoczowie i Śląsku Cieszyńskim, zaś chórzyści wręczyli symboliczny chleb w kształcie róży Lutra, upieczony z tegorocznych ziaren zbóż. Niedziela, 18 sierpnia, to uroczyste nabożeństwo, które prowadził ks. bp Jerzy Samiec. Okolicznościowe kazanie wygłosił w języku niemieckim pochodzący z Mazur bp Nadrenii Manfred Rekowski, a tłumaczenie na język polski przyjął na swoje barki bp Adrian Korczago. Również podczas tego nabożeństwa wikariusz ks. Adrian Lazar został mianowany proboszczem administratorem tamtejszej parafii. Podczas wszystkich występów chór podkreślał przywiązanie do swoich korzeni – Śląska Cieszyńskiego – prezentując się w pięknych cieszyńskich strojach. Po zakończonych uroczystościach i wspólnym posiłku pożegnaliśmy naszych gospodarzy i gościnne Mazury pieśnią „Duchem modlitwy” z nadzieją na dalsze kontakty.