Wyjazd Chóru “Gloria” do Rypina

Płock, Włocławek, Bydgoszcz, Rypin 16-18.06.2023

Kolejny czerwcowy weekend to wyjazd chórzystów, grupy parafian i księdza proboszcza Alfreda Borskiego do Rypina. Głównym celem wycieczki był udział w pamiątce założenia tamtejszego kościoła.

W piątek 16 czerwca, we wczesnych godzinach rannych, wyruszyliśmy z placu kościelnego w Skoczowie w kierunku ziemi dobrzyńskiej. W trakcie podróży mieliśmy krótki postój w Płocku, gdzie przespacerowaliśmy się po Wzgórzu Tumskim podziwiając zabudowania najstarszej części miasta, mogliśmy porównać rzekę Wisłę w Płocku z tą płynącą przez Skoczów, pochodzić uliczkami starówki, a ci najbardziej zgłodniali – posilić się. Kolejnym przystankiem w podróży był Włocławek, a konkretnie parafia ewangelicka i spotkanie z naszym gospodarzem księdzem Dawidem Mendrokiem, który w lekkim, przystępnym, a momentami humorystycznym przekazie przybliżył nam historię i życie w diasporze.
W sobotę zobaczyliśmy Bydgoszcz, a głównie Stary Rynek, zabytkowe spichrze nad Brdą, gotyckie kościoły, rzeźbę przechodzącego przez rzekę, Wyspę Młyńską. Nie zabrakło czasu na wzmocnienie się filiżanką dobrej kawy w przytulnych kafejkach. Nim opuściliśmy Bydgoszcz wstąpiliśmy jeszcze w progi ewangelickiego kościoła Zbawiciela, gdzie obecny proboszcz ks. Marek Loskot, pełniący również funkcję kapelana marynarki wojennej, w kilku słowach opowiedział nam o czasach minionych i obecnych bydgoskiej parafii.

Sobotnie popołudnie, zaopiekowani przez naszych gospodarzy, spędziliśmy w Brodnicy, miejscu naszego zakwaterowania. Zależnie od chęci i sił można było zwiedzić urokliwe miejsca miasteczka, zobaczyć ruiny zamku krzyżackiego, pałac i pomnik Anny Wazówny, rynek miejski o nietypowym kształcie, usłyszeć legendy i ciekawostki historyczne o miasteczku, a nawet posłuchać muzyki na żywo podczas Dni Brodnicy lub odpocząć w hotelu.
W niedzielę służyliśmy pieśnią podczas pamiątki założenia kościoła w Rypinie. Wielką przyjemnością było dla nas wykonanie wspólnie kilku pieśni z miejscowymi chórzystami. Podczas nabożeństwa liturgię sprawowali miejscowy proboszcz ks. Dawid Mendrok oraz ks. dr Alfred Borski. Kazanie wygłosił proboszcz skoczowskiej parafii, który w kilku zdaniach wspomniał również swój krótki pobyt w Rypinie jako duszpasterz. Skoczowianie pozostawili po sobie pamiątkę w formie Róży Lutra, a zabrali ze sobą na cieszyńską ziemię wspomnienie gościnności i życzliwości gospodarzy.