Wycieczka z filiału w Dębowcu do Kromierzyża i Ołomuńca

Kromierzyż i Ołomuniec 22.06.2019

Wycieczka do Kromierzyża (cz. Kroměříž) i Ołomuńca (cz. Olomouc) odbyła się 22.06.2019 roku.

W sobotni, pogodny poranek, autobus z grupą naszych parafian z filiału w Dębowcu punktualnie o godzinie 7:00 wyruszył w kierunku przejścia granicznego z Republiką Czeską w Cieszynie-Boguszowicach. Punktem docelowym naszej wycieczki był Kromierzyż (zwany perłą Moraw) oraz Ołomuniec.

Po niespełna dwugodzinnej podróży dotarliśmy do Kromierzyża, gdzie zwiedziliśmy Pałac Arcybiskupi wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Pierwotnie ów zamek był wybudowany w stylu gotycko-renesansowym ale został zniszczony podczas najazdu wojsk szwedzkich. Za czasów biskupa Karola Liechtensteina została przeprowadzona wielka przebudowa zamku na rezydencję wczesnobarokową. W jego murach mogliśmy podziwiać zabytkowe sale ze stylowymi wnętrzami, galerię obrazów, cenne archiwum muzyczne, zabytkową bibliotekę oraz bogaty zbiór numizmatyczny. Ogromne wrażenie na nas zrobiła rokokowa Sala Sejmowa, której bogato udekorowane wnętrze cieszy się dużą popularnością wśród filmowców.

Tuż za zamkiem znajduje się przepiękny ogród zamkowy, który witał nas kwitnącymi kwiatami i przystrzyżonymi trawnikami, po których przechadzały się majestatycznie pawie.

Kto nie miał lęku wysokości, mógł podziwiać panoramę miasta i okolicy z wieży pałacowej, która jest popularną atrakcją turystyczną w mieście. Na taras widokowy na wysokości 40 m trzeba było pokonać ponad 200 schodów. Wspaniały widok na miasto i okolice wart był tego wysiłku. Ten kto nie skorzystał z tej atrakcji mógł odpocząć w jednej z wielu kawiarni znajdujących się na rynku, delektując się znakomitą kawą lub wybornym czeskim piwem.

Po zregenerowaniu sił, spacerowym krokiem udaliśmy się do Ogrodu Kwiatowego – zwanego czeskim Wersalem (również wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO). Został założony już w 1509 roku i w ciągu kilku wieków zmienił się z ogrodu warzywnego i sadu w stylowy park krajobrazowy o imponującej powierzchni 64 ha. Zachwycił nie tylko posadzonymi w nim 200 gatunkami rzadkich drzew z różnych części świata, ale też elementami wodnymi, stawami i drobną architekturą romantycznych budowli.

Po zwiedzeniu ogrodu, przejechaliśmy autokarem do Ołomuńca, stutysięcznego miasta położonego w samym sercu Moraw, uznawanego za jedno z najpiękniejszych w Europie Środkowej. Miasto pałaców, świątyń i barokowych fontann. Już w XI wieku istniało tam biskupstwo a w 1573 roku powstał uniwersytet. Dzięki dogodnemu położeniu i szybkiemu rozwojowi, Ołomuniec przez lata przyciągał wybitnych artystów, uczonych i handlarzy. To właśnie oni nadali temu miastu niecodzienny klimat.

W Ołomuńcu zobaczyliśmy piękny rynek, na którym stoi kolumna Św. Trójcy, stylowe kamienice mieszczańskie, kościół p.w. Marii Panny Śnieżnej oraz gotycką Katedrę św. Wacława.

Późnym popołudniem, troszkę zmęczeni ale zadowoleni wyruszyliśmy w drogę powrotną do Dębowca. Powrót minął szybko. Wieczorem byliśmy już w domach, pełni wrażeń, wdzięczności Bogu za bezpieczną podróż, wspaniałą pogodę oraz za to, że mogliśmy jako wspólnota przeżyć razem wspaniały dzień, który mam nadzieję na długo zapisze się w naszych sercach.

Do zobaczenia na następnej wycieczce filiałowej.
Szczególne podziękowania należą się organizatorowi wycieczki oraz pani przewodniczce, która w ciekawy sposób opowiadała o zwiedzanych miejscach.